Kunststof reparatie

Kunststof is een grote verzamelnaam van verschillende materialen die bestaat uit thermoharders of thermoplasten. Elk kunststof heeft zijn eigen aanpak voor wat betreft het repareren ervan.

Het repareren van een thermoplast

Een thermoplast is een kunststof, die bij opwarming weer plastisch wordt. Dus het smelt. Deze kunststoffen laten zich over het algemeen niet goed repareren met lijm- of kitverbinding. Door het toevoegen van materiaal onder verhitting, vergelijkbaar met lassen met een elektrode, kunnen soms de geschuurde delen weer aan elkaar smelten. Het insmelten van krammetjes is ook een reparatiewijze die veel toegepast wordt. Dan wordt er een ijzerdraadje in de vorm van een krammetje verhit. Vervolgens wordt deze in het kunststof gedrukt. Dit resulteert in een sterke reparatie. Je vind deze kunststoffen veel terug bij bumpers of kappen van machines. Na het constructief herstel, is het glad maken van de reparatie aan de beurt. De kleur van het gerepareerde kunststof wordt ingescand met een kleurspectrometer. Vervolgens wordt het door middel van een spotrepair weer netjes op kleur gebracht. Daarmee is het resultaat een keurige “onzichtbare” reparatie.

Kunststof bumper repareren

Zoals aangegeven zijn kunststof bumpers of kappen van bijvoorbeeld auto’s , motoren of machine omkapping vaak gemaakt van een thermoplastische kunststof. Deze kunststoffen bevatten PVC, ABS, PP of PE kunststof. Het verwerken van deze producten is vaak goedkoper dan het maken van een composiet. Het nadeel hiervan is dat ze minder stootvast zijn en hierdoor eerder zullen stuk gaan. Gelukkig is dit goed te repareren. Voorafgaand aan de reparatie, is het van belang vast te stellen van wat voor kunststof het product is vervaardigd. Als je hier geen ervaring mee hebt is het niet altijd even gemakkelijk te beoordelen. Mocht u hier vragen hebben hoe uw kunststof bumper of kap te repareren? Mail of app ons en wij komen met een passend antwoord.

Het repareren van een thermoharder

Een thermoharder is een kunststof die niet zacht wordt door het te verwarmen. Deze kunststof ondergaat een chemische verandering tijdens het productieproces van vloeibaar naar vast. Na dit proces zal het nooit weer vloeibaar kunnen worden. Het repareren van deze kunststoffen is dan ook anders. Deze kunststoffen zijn in veel gevallen composiet, in de volksmond polyester/epoxy. Composiet repareer je het beste met het eigen materiaal. Een gescheurde polyester kap is van dichtbij gezien een scheur met verbrijzeld glas en hars. Dit kan je duidelijk zien door dat het materiaal dat verbrijzeld is van kleur en structuur veranderd is.

Het repareren van composiet

Het verbrijzelde materiaal moet verwijderd worden en opnieuw opgebouwd met polyester of epoxy in combinatie met glasvezel. Zodra dit constructief weer opgebouwd is, wordt met polyester- of epoxyplamuur de reparatie egaal en glad gemaakt. Daarna wordt de gerepareerde plek door middel van spotrepair weer op kleur gespoten. Als de buitenste laag van gelcoat is opgebouwd, dan is het afwerken met op kleur gemaakte gelcoat ook een uitstekende reparatiemethode.

Kunststof kozijn reparatie

Kunststof kozijnen zijn onderhoud vrij wordt en werd er altijd gezegd. Maar in de praktijk is dit helaas niet altijd helemaal waar. Naast de reguliere schoonmaak, heeft kunststof ook te maken met een UV belasting. Zeker de wat oudere kozijnen waren nog niet altijd even goed bestand tegen de UV aantasting. Met het verschieten van de kleur als gevolg. Gelukkig is dit te repareren en u kunt het, als u de kosten in de hand wilt houden, zelf doen.

Klik hier voor een uitgebreide handleiding voor de doe-het-zelver.