Boot-onderhoud

Het onderhoud van de polyester vereist productkennis. Er wordt wel gezegd: “koop een polyester boot en je hebt geen onderhoud”. Dat is niet helemaal waar. Ook met een polyester boot is het uitvoeren van periodiek onderhoud van belang om het materiaal in goede conditie te houden.

Onderhoud van de kit

Een van de veel gemaakte fouten die wij tegen komen, is het gebrek aan onderhoud van het kitwerk. Bij het produceren van de boot, wordt al het beslag en de bevestigingsbouten met kit gemonteerd op het dek van de boot. Door de jaren heen wordt er flink aan deze verbindingen getrokken. Bijvoorbeeld aan de wantputtingen of handrelingen op de kajuit. De kit die eronder zit, is na een aantal jaren rijp voor onderhoud. Als dit niet uitgevoerd wordt, zal er vocht in de boot of sandwichconstructie komen. Hierdoor gaat de kern delamineren. In dit stadium ben je de onderhoudsfase voorbij en heb je een ernstig probleem. Gelukkig kan het wel gerepareerd worden, maar voorkomen is beter dan genezen. Controleer elk jaar je kitverbindingen. Voer met regelmaat onderhoud uit door het beslag opnieuw te bevestigen. Wij kunnen deze onderhoudswerkzaamheden ook voor u uitvoeren.

 

Onderhoud van de gelcoatlaag

De gelcoatlaag van de polyester boot heeft door de UV aantasting wel wat te verduren. Als de gelcoatlaag niet goed wordt onderhouden, zal deze door de jaren heen gaan “verkrijten” en verkleuren. Met als gevolg een doffe en verschoten boot. Echter door jaarlijks onderhoud te plegen aan de gelcoat, door het te reinigen, te poetsen en daarna te verzegelen met een nanocoating, behoud je de glans. Bovendien hebben vuil en kalk minder grip op het oppervlak, waardoor de boot er mooier bij ligt.

Onderhoud van het onderwaterschip

De meeste boten hebben een antifoulinglaag op het onderwaterschip. Deze behoeft elk jaar onderhoud. Het verfsysteem slijt er door het gebruik deels onder vandaan. Daarom zal het periodiek vernieuwd moeten worden om zijn werking te behouden en te activeren. Het beste resultaat is een dunne laag. Dit is voldoende om de stoffen die in de antifouling zitten hun werk te laten doen. Eerst moeten we de oude antifouling terugschuren, zodat er weer een mooie glad onderwaterschip is. Vervolgens wordt een nieuwe laag aangebracht.  Heeft u vragen hou u het beste het onderhoud kunt uitvoeren/ neemt u gerust contact op, want we leggen het u graag uit. Uiteraard kunnen wij u ook ontlasten door het onderhoud voor u te verzorgen.

Behandelen van krassen op de romp

Het schuren van de fenders tegen de romp geeft een doffe baan op de romp van uw schip. Heeft u een polyester boot en is dit ontstaan in de gelcoat laag? Dan kunnen wij deze polyester reparatie voor u uitvoeren door de krassen weg te slijpen en het oppervlak weer op glans te polijsten.